de laatste dagen in Java en paradijselijk gili - Reisverslag uit Villa Ombak, Indonesië van Wilco, Leonie & Wout Jeninga - WaarBenJij.nu de laatste dagen in Java en paradijselijk gili - Reisverslag uit Villa Ombak, Indonesië van Wilco, Leonie & Wout Jeninga - WaarBenJij.nu

de laatste dagen in Java en paradijselijk gili

Blijf op de hoogte en volg Wilco, Leonie & Wout

23 September 2013 | Indonesië, Villa Ombak

Na onze nacht in Wonosobo zijn we in de ochtend vroeg vertrokken richting het Diem plateau. Wonosobo ligt ongeveer 1100 meter boven de zeespiegel en het diemplateau ligt op bijna 2200 meter hoogte. De rit duurt ongeveer een uurtje waarbij we al snel een beeld krijgen van het gebied wat we gaan bekijken. Alle heuvels zijn bedekt met terrassen waarop groenten en fruit worden geteeld. Reden hiervoor is dat het hele gebied vulkanisch is en na de laatste uitbarsting een aantal jaar geleden dus erg vruchtbaar is. Onderweg zijn we nog evenaart gestopt om een oude hindoeïstische tempel uit de 8e eeuw te bekijken en vervolgens zijn we gestopt bij een zwavelmeer. Laatste stop was een stuk van de krater waar nog steeds geisers zijn en waar de grond bloedheet is.

In de middag zijn we richting de borobudur tempel gereden. Ooit was dit een van de 7 wereldwonderen en als we aan komen lopen snappen we waarom; wat een indrukwekkend en enorm gebouw. De tempel, die bestaat uit 7 lagen en is gebouwd van lava steen is eigenlijk een soort van enorme legpuzzel die zonder cement in elkaar is gezet. Als gevolg van de uitbarsting van de merapivulkaan in 2006 ( vulkaan ligt op 20 km) en verschillende aardbevingen is er echter wel wat schade hier en daar maar gelukkig zijn heel veel details wel bewaard gebleven. Voor ons was het erg bijzonder om eeuwenoude beelden die rondom de tempel zitten van dichtbij te kunnen zien en aanraken. Erg indrukwekkend allemaal. Op weg naar de auto heeft de chef inkoop (leonie) nog wat foute souvenirs gehosseld door keihard te onderhandelen met de lokale verkopers. Dus die zijn inmiddels ook binnen!

Vervolgens door naar jogjakarta; volgens een taxichauffeur die we vorige week hierover spraken was dit een klein stadje dat niet zo druk was. We denken dat hij er al even niet meer geweest was want het was er juist afschuwelijk druk. Maar het kan ook dat er sinds vorige week ineens zo'n 2 miljoen Javanen zijn gaan wonen....we weten t helaas niet.
Wederom een mooi hotel maar wel middenin de stad, onze kamer zat aan de ene kant van de weg, het restaurant ligt aan de andere kant van de weg. Oversteken kon alleen met behulp van een security meneer die probeerde de weg vrij te maken als je wilde eten of slapen.

De volgende dag moesten we vroeg op om het sultanspaleis te bezoeken. Met een perfect Nederlands sprekende gids van 1 meter 40 hoog die ons rondleidde door het enorme complex middenin de stad kregen we een goed beeld van het leven van de sultan en de ceremoniële invulling die aan veel zaken wordt gegeven. Het was bijzonder om te merken dat er veel Nederlandse invloeden in en om het paleis te vinden waren. Dit varieerde van delfs blauw servies tot lantaarnpalen en zelfs een groot aantal koninklijke onderscheidingen. De vorige sultan heeft in Nederland gestudeerd, bij het leidsch studentencorps gezeten en maakte (en at) na terugkomst op Java graag bitterballen.
Aansluitend hebben we een bezoek gebracht aan de prambanan tempel. In de middag waren we er klaar mee en wilden we ons in alle rust voorbereiden op onze eiland trip naar gili trawangan en hebben we het bezoek aan een batik fabriek achterwege gelaten...die hadden we immers al op bali gezien.

De volgende ochtend moesten we om 5 uur in de ochtend gereed staan voor onze transfer terug naar bali. Alles verliep voorspoedig en tegen het middaguur stonden we te wachten in de haven op de fastboat naar gili. Na een enerverende vaart van anderhalf uur op ruwe zee (de kapitein had er duidelijk meer zin in dan de boot en inzittenden prettig vonden) kwamen we aan op gili trawangan - de grootste van de drie gili's voor de kust van lombok.
Na met paard en wagen naar ons hotel te zijn gebracht bleek dat we een kamer upgrade hadden gekregen. Onze kamer heeft een buitenbadkamer met een tv... Maar we stellen voor dat jullie de foto's maar bekijken.....

Morgen gaan we terug naar het vaste land richting Sanur voor de laatste dagen vakantie voor de terugreis weer begint.

Wegens een slechte internetverbinding hier volgen de foto's morgen!

• 23 September 2013 - 13:14

Elly Jeninga:

Hallo Jeningaatjes wat fijn weer van jullie te horen. Geniet nog maar lekker deze laatste dagen. Mooi verslag weer heb het met plezier gelezen ben toch wel blij dat jullie weer snel thuis zijn. Dikke kus Cees en Elly

• 23 September 2013 - 21:17

Ina Stoutmeijer:

Prachtig verhaal weer en ik begrijp wel dat het vollop genieten is